سلام!

این جلسه می خواهیم با استفاده از Terminal (که طرز استفاده از آن را در دو جلسه ی پیش توضیح دادیم)، یک برنامه به زبان c++ نوشته و آن را کامپایل و اجرا کنیم.

اول از همه به فولدر مورد نظر می رویم. مثلا من می خواهم در فولدر Programs که در فولدر مربوط به user من واقع شده است یک برنامه بنویسم. برای این کار Terminal را باز کرده و سپس دستور زیر را وارد می کنم.

cd Programs

بعد از این که به فولدر مورد نظر نقل مکان کردم، باید یک فایل text بسازم و در آن برنامه ام را بنویسم. ساده ترین برنامه برای ویرایش text ها، gedit است. پس باید دستور زیر را وارد کنم؛

gedit sample.cpp &

حتما باید پسوند فایلتان cpp باشد. حالا فرض کنید که برنامه را نوشته و آن را save کرده ایم؛ حالا برای کامپایل برنامه از دستور زیر استفاده می کنیم؛

g++ sample.cpp

این دستور، یک فایل جدید به نام a.out ایجاد می کند که همان فایل اجرایی کد شماست. برای اجرای آن از دستور زیر استفاده کنید؛

./a.out

حالا برنامه ی شما در حال اجراست.

موفق باشید!