سلام!

Terminal یکی از مهم ترین ابزار های موجود در Ubuntu، Mac OS و ... است. با این برنامه، شما می توانید خیلی از کار های مورد نیاز خود را انجام دهید. شاید در ابتدا استفاده از این برنامه سخت به نظر برسد؛ امّا اگر با آن شروع به کار کنید، می بینید که خیلی هم کار سختی نیست.

دو راه برای باز کردن Terminal وجود دارد:

۱. ctrl+alt+t

۲. search کردن اسم terminal و باز کردن آن

Searching for Terminal

هر بار که Terminal را باز می کنید، Terminal در یک فولدر قرار دارد. آدرس این فولدر را می توانید در همان جایی که در تصویر مشخّص شده، مشاهده کنید.

Opening Terminal

این فولدر، همان فولدر اصلی user شما است. حالا فرض کنید که می خواهید آدرس فولدر کنونی را دقیقا ببینید. برای این کار دستور زیر را تایپ کنید:

pwd

با این کار، فولدر کنونی شما نوشته خواهد شد. در کامپیوتر من این نتیجه نمایش داده شد:

/home/roozbeh

حالا فرض کنید که می خواهید محتویات فولدر کنونی را مشاهده کنید. برای این کار سه دستور موجود است:

l
ls
ll

خروجی این سه دستور کمی با هم فرق می کند ولی هر سه محتویات فولدر کنونی را نشان می دهند. برای این که محتویات یک فولدر مشخّص را ببینید، باید آدرس فولدر مورد نظر خود را هم در ادامه بنویسید. مثلا کد زیر محتویات Desktop را نمایش خواهد داد:

ls /home/roozbeh/Desktop

نکته: علامت مد (~) بیان گر فولدر مربوط به user شما است. پس شما می توانید برای دیدن محتویات Desktop از دستور زیر نیز استفاده کنید:

ls ~/Desktop

حالا می خواهید به یک فولدر دیگر بروید. برای این کار باید از دستور زیر استفاده کنید:

cd

مثلا می خواهید به فولدر Test که در فولدر کنونی وجود دارد بروید، برای این کار باید دستور زیر را وارد کنید:

cd Test

در Ubuntu، ساده ترین نرم افزار برای نوشتن و تغییر نوشته ها، gedit است. حالا با دستور زیر فایلی که نام آن sample است، با نرم افزار gedit باز می شود:

gedit sample

اگر چنین فایلی وجود نداشته باشد، یک فایل به نام sample ساخته شده و سپس با نرم افزار gedit باز می شود. بعد از این که این دستور را وارد کردید، Terminal غیر قابل استفاده می شود. برای این که gedit باز شود و بعد از آن Terminal قابل استفاده بماند، باید در آخر دستور خود یک & اضافه کنید:

gedit sample &

حالا Terminal قابل استفاده است.

این جلسه با دستور های پایه در Terminal آشنا شدید. جلسه ی بعد با دستورات بیشتری آشنا خواهید شد.

موفق باشید!